Lyxbilarnas tid är nu!
Kris i bilbranschen? Inte för den som tillverkar och säljer lyxbilar. När marknaden i Europa sjönk till den sämsta nivån på 19 år lyfte de klassiska lyxbilsmärkena till rekordnivåer.
För anrika Rolls-Royce blev 2012 det bästa året i märkets 108-åriga historia: 3.575 sålda bilar. Det kommer knappast som en överraskning att Mellanöstern och Kina gick starkt. En smula mer förvånande är kanske att USA fortfarande är den största marknaden – och att försäljningen i Europa ökade med 21 procent.
Rolls-Royce hävdar att märket är störst i ultralyxklassen – över 200.000 euro – men medger ödmjukt att Bentley kan vara större i en aning lägre prisklass, vilket också är helt korrekt.
Bentley ökade försäljningen med 22 procent i fjol och sålde 8.510 bilar. Mönstret är detsamma som för Rolls-Royce, även om ökningen i Europa stannade vid 12 procent.
Också Porsche hade sitt bästa år hittills. Försäljningen ökade med 19 procent och 141.075 bilar levererades, vilket innebär att Porsche nu är större än vad Saab någonsin var.
VW-ägda Lamborghini hade också ett mycket starkt år i fjol. Plus 30 procent, totalt 2.083 sålda bilar.
I skrivande stund har Ferrari inte redovisat helårssiffrorna för 2012, men under året var märket på väg mot rekordförsäljning. Niomånadersrapporten var den starkaste genom tiderna: 5.267 sålda bilar, en ökning med sex procent.
Efter elva månader av 2012 hade Jaguar-Land Rover, JLR, som ägs av indiska Tata Motor, ökat sin försäljning med 32 procent. I Kina var ökningen 73 procent, i krisdrabbade Europa hela 37 procent.
Men också de tre tyska märkena strax under lyxbilsklassen hade ett mycket starkt år i fjol.
BMW ökade med 11,6 procent och nådde 1.540.085 bilar, Audis ökning var 11,7 procent till 1.455.100 bilar, medan Mercedes-Benz gick något svagare: plus 4,7 procent och 1.260 912 sålda bilar.
Dock hade dottermärket AMG, som Hedin Bil säljer, stora framgångar: en ökning på 30 procent och 24.500 sålda bilar. Det betyder att AMG närmar sig målet – 30.000 bilar år 2017 – i ungefär samma fart som bilarna kan köras i. Det är uppenbart att det fortfarande finns en hunger efter lyx och starka varumärken, och det handlar inte bara om bilar.
Frågan är om den starka tillväxt som kom efter finanskraschen 2008 fortsätter också i år.
Bilden är blandad, med oro för fortsatt eurokris, amerikansk ekonomi på tom-gång och japanska finansiella och politiska problem.
Mest bekymmersam vore dock en inbromsning av den lyxmarknaden i Kina. Under 2010 och 2011 växte lyxmarknaden med 30-35 procent, men krympte i fjol till 18 procent och kan falla ännu mer i år.
Mot det talar en undersökning gjord av Luxury Institute i USA, där 43 procent av de tillfrågade välbärgade kineserna svarade att de skulle köpa mer lyxprylar i år än i fjol. Motsvarande siffra för Japan var 10 procent, för USA 9 procent och för Tyskland 5 procent.
Om kineserna bromsar bromsas också lyxmarknaden i Europa.
En tredjedel av försäljningen av lyxprylar i Europa gick nämligen till besökande turister från Kina.